Så mye genererte åpningsuka av Bodø2024 for Bodø sentrum

Foto: David Engmo

Et av hovedmålene for Bodø2024 er å skape positive ringvirkninger for både by og fylke. Allerede under åpningshelgen merket næringslivet i Bodø sentrum en stor omsetningsøkning.


Bare åpningsseremonien tiltrakk seg et sted mellom 15-20.000 mennesker til Molobukta. I tillegg var det omtrent 60 andre arrangementer i byen på åpningsdagen, med et bredt mangfold fra morgen til kveld.

Kjøpesenteret

Det ga resultater for næringslivet i området, og i «sentrum» av det hele ligger Glasshuset og Koch Kjøpesenter, som huset flere av arrangementene på åpningsdagen. Senteret hadde lørdag 3. februar en økning på 30,1 prosent i betalende kunder, og en omsetningsøkning på 29,6 prosent sammenlignet med samme dag for fjoråret. Det forteller senterleder ved Koch, Tomas Hansen Lønsetteig, som også informerer om at kjøpesenteret dagen før opplevde en tilsvarende økning i omsetningstall.

Hotellene

Lisbeth Ingebrigtsen, prosjektmedarbeider i Visit Bodø, har fortid fra hotellbransjen og forteller at også de leverte gode tall fra åpningshelgen. Ifølge tall fra Benchmarking Alliance hadde sentrumshotellene i Bodø 75 prosent gjennomsnittlig belegg for fredag, lørdag og søndag. Det er en økning på 121 prosent sammenlignet med i fjor, forteller Ingebrigtsen. På lørdagen var det 84 prosent belegg for sentrumshotellene, hvor 95 prosent ansees som fullbooket. Hun forteller også at hotellene i sentrum per dags dato ligger 25 prosent foran fjoråret.

– Den økonomiske ringvirkningen og merkevarebyggingen er veldig viktig for næringa i byen. Det er på mange måter et stempel, et bevis for fremtidige aktører, at det går an å gjøre store ting i byen. Det betyr jo veldig mye for hotellbransjen, all aktivitet som skaper liv, forteller hun.

Serveringsstedene 

Craig Alibone er blant bedriftene som hadde omsetningsrekorder på åpningsdagen, og Alibone selv beskriver butikken som fullstappet fra minuttet de åpnet dørene klokken 10 til stengetid klokken 12 på natten.

– En fantastisk dag, sier han.

Bryggerikaia har et godt 2024, og ligger per dags dato 30 prosent foran fjoråret. Det forteller Alf Mangor Johannessen, eier og grunder i AMJ Gruppen. For FAVN servering, som står for driften av syv restauranter i Bodø sentrum, hadde to av restaurantene omsetningsrekorder på åpningsdagen (Ohma og Hundholmen). Daglig leder i FAVN, Erik Tostrup, forteller at lørdagens tall var såpass gode at de endte uken med en total omsetningsvekst til tross for reduserte besøkstall i midtuken grunnet uværet.

– Det var en åpningsfest med stor betydning både for besøk og omsetning, konkluderer han.


Forrige
Forrige

Equinor med millionstøtte til UNG2024

Neste
Neste

Frivilligforum - med fokus på rekruttering