Bodø2024-prosjekt får Åsil til å vende «hjem»

Åsil Bøthun levde sine første år på Nedre Hunstad i Bodø. I september 2024 vender hun tilbake, nærmere bestemt til Stokkvika, med et kunstverk som blir en del av Kunstkanten. Alle foto: David Engmo

 

I september 2024 avdukes nye kunstverk i Bodø, som vil være tilgjengelig hele døgnet. Kunstkanten blir fem enkeltstående plattformer – betongmoduler plassert på ulike steder langs randen av byen. Åsil Bøthun er ei av kunstnerne til Kunstkanten, og kommer «hjem» med sitt kunstverk som skal stå kun et steinkast fra barndomshjemmet.


Bodøværingen vokste opp i en militærfamilie på Nedre Hunstad, og skal med kunstverket sitt fortelle om akkurat det. Barndomslek, natur og menneskers innvirkning på den – og ikke minst, om fallskjermen.

– Vi levde med den kalde krigen som en naturlig del av hverdagslivet, kanskje særlig fordi familien var så direkte knyttet til min fars arbeidshverdager med for eksempel avskjæring av russiske fly som krenket norsk luftrom, forteller hun.

Les om alle kunstnerne lenger nede på siden.

Farens fallskjerm

Kunstverket skal utformes i betong og vil benytte et formspråk som minner om fossiler. Skulpturene skal blant annet knytte sammen Bodøs fortid som militær flyplass og hovedsete for NATOs kampflybase. Det har siden oppveksten i Bodø, vært en stor del av Bøthuns liv.

– I 1979 var faren min involvert i et flyhavari, hvor han reddet livet sitt takket være en fallskjerm, ved å skyte seg ut av den brennende Star-fighteren. Denne fallskjermen ble i ettertid brukt av oss barna i lek, hvor vi bygde telt og boliger med fallskjermen som utgangspunkt.

Personlig

Det var den personlige forankringen til stedet, som gjorde at Bøthun følte at hun måtte søke.

– Barndomsårene med lek på bergene i fjæra, skolegang på Alstad og oppveksten i landskapet på nedre Hunstad, er alle utgangspunkt for minner som jeg ønsker å forankre i prosjektet.

Nedenfor en asfaltert vei tilknyttet et renseanlegg, finner du et stort flatt område i en liten bukt. Plasseringen ligger nesten ned i fjæra, med kyststien noen meter bak. Området brukes daglig til utflukter for barnehager og skoler, samt turgåere. Her har du spektakulær utsikt ut i havet.

Prosjektet

Kunstkanten er et samarbeidsprosjekt mellom Norsk Billedhoggerforening og Bodø2024. Det er tenkt som et utendørs utstillingsrom med skiftende utstillinger og prosjekter, åpent for publikum 24 timer i døgnet, åpent for vær og vind og åpent for alle typer kunstuttrykk som tåler denne form for åpenhet. Det gjelder kunst av lyd, lys, maling, naturmaterialer, metaller, performative eller sosiale verk.

Tema, form og lengde på utstillinger kan variere. Kunstverkene som vises på betongmodulene kan oppleves enkeltvis, eller i sammenheng med verk på andre moduler og vil bli tilgjengelig for et bredt publikum som ferdes langs kyststien og som gjør bruk av Bodøs offentlige byrom. Dette er et visningsrom som blir tilgjengelig for langt flere enn de som besøker gallerier og museer. 

Dette er kunstnerne til Kunstkanten:

Alstadløkka: Benedict Beldam

Benedict Beldam (f. 1994) er en konseptuell kunstner basert i Oslo, som arbeider med performance, installasjon, tekst, tegning og lyd, med en forankring i den kvenske kulturen. Beldam er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo, og har stilt ut ved blant annet Kunsthaus KuLe, Berlin (2016), Ringebu Prestegård (2021), Kunstnernes Hus (2022), Kvenbiennalen (2023) og Tegnetriennalen (2023). 

Toftveien: Marianne Bredesen

Marianne Bredesen (f. 1982) bor og arbeider i Oslo, hvor hun også underviser ved Prosjektskolen Kunstskole. Hennes hovedfelt er installasjon, skulptur og lydarbeid. Hun har sin utdannelse fra Kunsthøgskolen i Oslo, og har stilt ut ved blant annet Fondazione Prada, Venezia (2018), Atelier Güell, Barcelona (2019), Telemark Kunstsenter (2021) og Store Gilhus Gård (2022). 

Stokkvika: Åsil Bøthun

Åsil Bøthun (f. 1971) er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo. Hun er professor i skulptur og installasjon, og bor og arbeider i Bergen som prodekan ved Fakultet for Kunst, Musikk og Design, Universitetet i Bergen. I sine skulpturer tematiserer hun ofte transformasjon, spor og avtrykk. Hun har stilt ut ved blant annet Vigelandmuseet (2018), KODE, Bergen (2018), Kunstnerforbundet (2020), Galleri Soft (2021) og 1st International Contemporary Material Art Biennale, Qingdao, Kina (2022). 

Lufthavnen: Gunnar H. Gundersen

Gunnar H. Gundersen (f. 1953) har sin utdannelse fra Kunsthøgskolen i Oslo og Høgskolen i Akershus, og er ansatt som professor ved Oslo Metropolitan University, Institutt for produktdesign. Gundersen arbeider i hovedsak med skulpturer som kombinerer mekaniske installasjoner og naturfenomener. Han har utført en rekke utsmykningsprosjekter ved blant annet skoler i Trondheim, Nesodden, Hvam og Porsgrunn, samt NTNU i Trondheim og Universitetet i Sørøst-Norge på Ringebu.

Molorota: Kerstin Hintz

Kerstin Hintz (f. 1977) bor og arbeider i Matadepera i Spania. Hun har sin utdannelse fra Muthesius Kunsthochschule i Kiel, og arbeider blant annet med installasjoner og skulpturer i keramikk. Hun har stilt ut ved blant annet School of Art and Design, Terrassa (2016-2020), Museu de la Terrissa de Quart (2020), Fundation Cuixart, Palafrugell (2022) og Inund'art Festival Girona (2023).


Forrige
Forrige

Til Japan for musikksamarbeid

Neste
Neste

Tre millioner kroner til 103 prosjekter i hele fylket