Bodø2024 og Visit Bodø med internasjonal satsing
- Jeg er overbevist om at vi skal utrette store ting. Det sier Ingrid Olsen Finvåg (24) som skal bidra til at enda flere internasjonale turister kommer til Bodø og Nordland. Hun hadde sin første arbeidsdag hos Visit Bodø 2. mai.
Ingrid Olsen Finvåg kommer opprinnelig fra Kristiansund, men kjenner både Bodø og Nordland godt.
- Jeg har familie i både Bodø og Vesterålen og jeg har vært mye i Nord-Norge. Da denne muligheten kom så visste jeg at dette var jobben for meg, sier Olsen Finvåg.
Nå er hun veldig klar for å sette Bodø på kartet for internasjonale turister.
- Det er utrolig stas å få jobbe med den største kultursatsningen som har vært i Norge på over ti år, og den største i Nord-Norge noensinne. Dette er mitt første møte med reiselivsbransjen, men jeg er overveldet over engasjementet og gjestfriheten jeg har møtt i Bodø2024 og i Visit Bodø.
Digitalt fokus
Det er nettopp kulturhovedstadsprosjektet som er utgangspunktet for satsingen på det internasjonale markedet. Bodø 2024 og Visit Bodø har inngått et samarbeid for å tiltrekke kulturinteresserte europeere til fylket. For å øke regionens digitale tilstedeværelse har altså selskapene opprettet en egen prosjektstilling.
- Sosiale Medier har en enorm påvirkning og et stort potensialt for å nå ut til de målgruppene vi har satt oss, og jeg er overbevist om at vi kommer til å utrette store ting fremover, både nasjonalt og internasjonalt, sier Olsen Finvåg.
Hun har en kreativ bachelorgrad i Innovasjon og Forretningsutvikling fra Høyskolen Kristiania i Oslo, og har tidligere jobbet med markedsføring i en rekke start-ups innen sirkulærøkonomi, forsikring, psykisk helse og energibransjen. Olsen Finvåg har den siste tiden jobbet som ansvarlig for markedsføring i Skyfri Technologies, som leverer digitale optimaliseringsløsninger til eiere av solcelleanlegg i hele verden.
Store ambisjoner
Med en ekstra stilling og midler til å gjennomføre en rekke markedsaktiviteter blir Visit Bodø nå enda bedre rustet til å markedsføre regionen til et internasjonalt marked.
- Vi er svært fornøyde med at Bodø 2024 prioriterer betydelige ressurser inn i den viktige jobben det er å kommunisere kulturhovedstadsåret ut til Europa. Målet nå er å bidra til at flere europeiske besøkende legger turen til Bodø og Nordland til neste år - og årene framover, sier Ann-Kristin Rønning Nilsen, Reiselivssjef Visit Bodø.
Bodø2024 er helt overbevist om at samarbeidet vil bære frukter.
- Det skal i tiden som kommer gjennomføres ekstraordinære markedsaktiviteter rettet mot kultursegmentet i flere land, som en start på en langsiktig posisjoneringsstrategi mot dette segmentet. Vi er derfor veldig optimistiske og glade for å ha fått inn ekstra ressurser på dette feltet, som skal fokusere på å finne nye og innovative løsninger for å nå ut til reiseglade Europeere, og som kan bidra til å sette Bodø og Salten på kartet som en foretrukket kulturdestinasjon i nord, sier kommunikasjons- og markedssjef i Bodø2024, Helge Grønmo.
Både fra Bodø2024 og Visit Bodø er det en uttalt målsetting å koble på de øvrige destinasjonsselskapene i Nordland, slik at de har mulighet til å markedsføre kulturaktiviteter og Bodø2024 sine arrangementer også i sine regioner.