Frivilligforum - hvordan nå ut i presse og media

Foto: JaMal KhaWaja

Tirsdag 7.mai holdt Frivilligforum sin 5. nettverkssamling for frivillige foreninger i Bodø. Formålet var kursing i hvordan foreningene kan nå bedre ut i presse og sosiale media.


Frivilligforum er en arena for, av, og med byens lag og foreninger. Her tilbyr Bodø2024 kurs og en arena for å bli kjent og dele erfaringer med andre frivillige. Målet er å bygge kompetanse og nettverk på tvers av organisasjonene. Totalt teller nettverket 547 frivillige.

Bodø2024 og Avisa Nordland

Det sies at avisene skriver lite om frivillighet. Stemmer det? Og hvis ja, hva skal til for at frivilligheten slipper gjennom nåløyet? Det snakket sjefredaktør i Avisa Nordland, Stig Jakobsen, og marked- og kommunikasjonssjef i Bodø2024, Helge Grønmo om under arrangementet på rådhuset i Bodø.

Stig Jakobsen fortalte om verdien i den gode, folkelige historien. Foto: JaMal KhaWaja

Et godt utgangspunkt for å få frem det som er interessant for avislesere, kan være å beskrive noe som man ville gjort over frokostbordet
— Sjefsredaktør Stig Jakobsen

-Det skjer enormt mye spennende innenfor frivilligheten i Bodø for tiden. Så mye at mediene ikke får med seg alt, og det er synd. Media trenger mer hjelp enn noen gang, derfor ønsker Avisa Nordland å presentere konkrete tips for feltet, avsluttet Stig Jakobsen.

Kommunikasjons- og markedssjef i Bodø2024, Helge Grønmo. Foto: JaMal KhaWaja

Bodø2024s mål med frivilligprosjektet er at det dannes nye, sterke nettverk for årene som kommer. Derfor bygges det nå kompetanse på flere plan blant foreningene slik at de står sterkere etter kulturhovedstadsåret.

- Det er mange gode historier blant folk som driver med frivillighet. Det gjelder bare å finne dem. Spill gjerne på følelser, og noe alle kan kjenne seg igjen i. Ta personlig kontakt med redaksjonene og selg saken inn etter beste evne, sa Helge Grønmo.

Frivillige i Bodø2024

Selv i en tid med krig i sitt eget hjemland, finner de ukrainske flyktningene Vadym Strochkin (37), Viacheslav Vorontsov (36), Dmytro Morhalo (34) og Serhii Martynenko (36) tid til å stille opp som frivillige i sin nye hverdag her i Bodø. Alle fire var tilstede på kursingen, som de mener var riktig at var på norsk.

- Det er slik vi lærer språket, er de enige om. - Frivillighet handler om å bli kjent med nye mennesker, lære ny kultur og nye omgivelser. Alle fire ønsket velkommen, og var med på opp- og nedrigg før og etter arrangementet.

Man blir kjent med Bodø igjennom menneskene som bor her
— Vadym Strochkin, frivillig i Bodø2024

Fra høyre: Strockhin, Viacheslav, Dmytro og Serhii fra Ukraina. Foto: JaMal KhaWaja

Sosiale medier

I siste delen av kurset gav markedsrådgiver og SoMe-ansvarlig i Bodø2024, Tina Krey Jacobsen, en innføring i bruk av sosiale medier. Her oppfordret hun byens lag og foreninger til å ta i bruk sosiale medier som verktøy på veien til å nå ulike mål, og kom med konkrete tips til hvordan man kan nå bedre ut på de mange SoMe-kanalene som finnes.

- Hold dere til få plattformer, og lag kvalitetsinnhold med tydelige budskap som er tilpasset målgruppen, oppfordret Tina blant annet.

Sosiale medier er et stort felt, og innføringen som ble gitt var å regne som et nybegynnerkurs for frivilligheten. Ved interesse kan Bodø2024 sette opp viderekommende kurs og workshops, hvor vi kan jobbe med konkrete eksempler eller caser. Har du ønsker til tema for et viderekommende kurs? Ta kontakt med Nicole Natalie Furnes på epost: nicole.natalie.furnes@bodo2024.no

Some-ansvarlig i Bodø2024 Tina Krey Jacobsen. Foto: JaMal KhaWaja


Forrige
Forrige

Fra Venezia til Bodø: Utstillingsåpning med Girjegumpi

Neste
Neste

Sangskatten relæxt: Kom og syng!