Komponisten bak åpningsseremonien: – Et ekstremt ærefullt oppdrag

Enoksen i dirigentrollen under innspillingen av orkesterverket i Budapest. Foto: East Connection Music Recording 

 

Den anerkjente film og TV-komponisten Raymond Enoksen står bak det offisielle lydverket til åpningsseremonien av Bodø2024, den 3. februar. Nå kommer han rett fra orkesterinnspilling i Budapest.


Med et personlig mål om å skape en følelse av tilhørighet og stolthet over å være en del av en lang og rik nordnorsk tradisjon, begynte Enoksen arbeidet med åpningsseremonien i august. Han forteller at det har vært et intenst og krevende prosjekt på grunn av dets størrelse, og samspillet med så mange andre kunstneriske disipliner.

– Det er et verk om myter, tradisjon, naturen og vår nordnorske tilhørighet til dette, forteller han.

Budapest Art Orchestra med en besetning på 80 musikere under innspillingen. Foto: Simen Nyland

Nord-Norge ut i Europa

Etter innspillingen med «Budapest Art Orchestra» sitter mosjøværingen igjen med en god følelse, men understreker at det denne gangen, og som det ofte gjøres i filmmusikkens verden, kun spilles inn bruddstykker av gangen. Han har verken hørt eller sett det verket i sin komplette form. Nå er det «Phase 7» sitt musikalske overhode som sitter med jobben av å sy det hele sammen.

– Da jeg fikk forespørselen om å gjøre dette prosjektet ble jeg nesten litt starstruck. Nord-Norge er en stor del av min identitet, og å ha det overordnede musikalske ansvaret for representasjonen av Nord-Norge og nordnorsk kultur i en europeisk sammenheng gjør dette til et ekstremt ærefullt oppdrag, sier han.

TEAMET I UNGARN: Dirigent Peter Pejtsik, music supervisor Max Treider, komponist Raymond Enoksen og session producer Miklos Lukacs. Foto: East Connection Music Recording

Et stort sammensatt lydverk

Verket er på 25-30 minutter, litt avhengig av hva og hvordan artistene vil bruke scenen, forteller komponisten. Det er et verk som består av flere kunstneriske uttrykk, og resultatet er derfor et stort, sammensatt lydverk. En blanding av konkret og tekstuell musikk i lyd-designet, med orkestermusikk, sang, joik og perkusjonsmusikk, kor, dans, teater og film. Alt med en generell, nordisk musikkestetikk i bunn.

– For at alle de forskjellige kunstneriske partene skulle få et utgangspunkt å arbeide etter, lagde jeg tidlig en programmert skisse av verket. Det «ferdige» resultatet blir faktisk ganske likt den første skissen, så jeg traff ganske bra på hva alle partene så for seg, forteller han.

Mye tillit

Enoksen forteller at han er et produkt av kulturskolen og musikklinja i Mosjøen. Foto: Lasse Fløde

Komponisten beskriver seg selv som et slags lim mellom alle partene i prosjektet, hvor han underveis i prosessen har fått innspill og idéer fra de andre aktørene. Til tross for mange samarbeidspartnere forteller Enoksen at arbeidet har gått bra. Ukentlige møter med aktørene har ført til gode kunstneriske samarbeid.

– Det har blitt veldig profesjonelt ledet av «Phase 7», som har en stor internasjonal portefølje. Det merkes veldig godt at de er kompetente, flinke folk. Til tross for produksjonens størrelse og prestisje, har jeg samtidig opplevd å få mye tillit, sier han.

Merittert komponist

Enoksen har arbeidet som film og TV-komponist de siste 20 årene, og har derfor med seg god rutine og mye erfaring fra lignende prosjekter tidligere i karrieren. Nå forteller komponisten at han har kommet inn i livets høst, også kalt 40-årene, sier han selv. For tiden er han høyst aktuell med den svenske storfilmen «Hammarskjöld». Ellers er han «evig» aktuell med musikken til store norske TV-produksjoner som «Forræder», det nye TV2-konseptet «Spillet» og Lars Monsens mange programmer gjennom årene.


Forrige
Forrige

Ledere og næringsliv: Bli frivillig i Bodø2024

Neste
Neste

Offisiell overrekkelse til Bodø2024