Tørrfiskopera i særklasse til Venezia

Foto: Vidar Thorbjørnsen/Arktisk Filharmoni

Forrige uke ble Querinioperaen fremført for fullsatt storsal i Stormen Konserthus i Bodø. Denne uken reiste de til Venezia for å formidle historien om venetianske Pietro Querini, som strandet på Røst i Lofoten i 1432.


 

Etter mer enn 10 år med foreberedelser skal Querinioperaen endelig til Venezia. Før de dro rakk Bodø2024 å ta en prat med operasjef Hildegunn Pettersen, som i likhet med resten av befolkningen på Røst er svært spent på det som skal skje i Italia 27., 28. og 29. oktober.

Querinioperaen i full vigør. Operasjef Hildegunn Pettersen til høyre. Foto: Vidar Thorbjørnsen/Arktisk Filharmoni

 

Kan du dra oss gjennom reisen fra begynnelsen til i dag?

- Det startet i 2007 med at vi fikk besøk av italienere. Våre venner i Sandrigo, vennskapsbyen til Røst. De hadde laget et skikkelig bra opplegg og reist hele ruta med seilbåt til Røst fra Venezia. Så da sa vi at da skulle vi gjøre det samme. Vi skulle lage noe spektakulært, og da lagde vi en opera.

- Den hadde urfremføring i 2012 på Røst og har siden da blitt spilt noen ganger der ute. Men drømmen om å ta hele operaen til Venezia ble født på urpremieredagen for snart 12 år siden. Etter det har vi jobbet aktivt for å få det til.

- Så har jo Bodø2024 vært den utløsende årsaken til at vi kunne gjøre det, og for et par-tre år siden fikk vi “go” til å kjøre. Så har vi jobbet aktivt de to siste årene med å knytte kontakter i Venezia, både kunstnerisk og med leverandører, som gjør at vi nå 27. oktober har en scene.

Foto: Vidar Thorbjørnsen/Arktisk Filharmoni

Vi skulle lage noe spektakulært, og da lagde vi en opera.
— Hildegunn Pettersen, operasjef

Hvordan har stemningen vært på Røst de siste månedene?

- Det har vært helt magisk. Det er jo uten sidestykke det største vi gjør, vi skriver jo historie på Røst med å gjøre dette. Det er veldig stor stemning blant alle. Ikke bare de som skal på scenen, men også de som kommer for å høre på. Fra Røst, Nordland og fra Norge generelt. Det er sikkert 4-500 mennesker som reiser nedover tilsammen fra Norge. Fra Røst er vi 60 frivillige i ensemble som reiser.

 

Hva skal dere gjøre når dere kommer til Venezia?

- Når vi først drar ned har vi en så flott ramme som en opera. Og historien om Querini som danner grunnlaget. Men han har jo også dannet grunnlaget for næringsvirksomhet med eksport av tørrfisk. Vi tenker det å dra inn næringslivet og reiselivet og fortelle hvem vi er, det levende fiskerisamfunnet i nord, det er det vi skal ned å vise.

- Derfor skal vi ha en arena på formiddagen i tillegg, hvor man kan smake tørrfisk på italiensk vis og være med på paneldebatter om hvordan vi kan ha et bærekraftig reiseliv i fremtida. Så vi har et veldig spennende program i tillegg til operaen.

Foto: Vidar Thorbjørnsen/Arktisk Filharmoni

Bodø2024 var den utløsende faktor for oss, og det er vi veldig takknemlige for.
— Hildegunn Pettersen, operasjef

Hvor viktig har Bodø2024 sin innsats og støtte vært for prosjektet?

- Bodø2024 har jo skrevet vårt prosjekt inn i sin søknad til EU, så da tilslaget kom og det ble kulturhovedstad her ble det inngått en avtale med Røst kommune om at vi skulle få til denne reisen. Uten det bidraget, uten at vi kunne engasjere en prosjektleder til å jobbe med dette, så hadde vi aldri klart det. Så du kan si at Bodø2024 var den utløsende faktor for oss, og det er vi veldig takknemlige for.

 

Helt til slutt, hvordan føles det?

- Inni meg er det veldig høy stemning. Jeg har toppet min form og har et veldig høyt adrenalin. Jeg har hatt det den siste uka og tror kanskje det kommer til å vare til en uke etter vi er ferdige i Venezia. Da kanskje klarer jeg å slappe av.

- Men jeg har veldig store forventninger, og har egentlig lyst til å bare sette i gang og sette prosjektet ut i livet så vi ser resultatet av det vi har jobbet så lenge for. Så vi er sånn kjempeklar! Hildegunn er kjempeklar!

Foto: Vidar Thorbjørnsen/Arktisk Filharmoni


Forrige
Forrige

Nominert til Gullskjermen

Neste
Neste

UNG Kulturnatt 2023: En hyllest til ungdoms-kulturen