- Jeg har fått mye erfaring som hjelper meg i studiene

 

Foto: Kontrafei Media

 

I en tid hvor mange unge talenter søker muligheter for å utfolde seg kreativt, gir UNG2024 og Bodø Energi ungdom i Nordland en unik anledning til å kickstarte sin karriere. Joakim Nordvik fra Bodø er et av flere eksempler på hvordan UNG2024 bidrar som springbrett for en fremtidig karriere innenfor kulturbransjen.


I ti dager ble Joakim Nordvik (20), Emilie Victoria Hughes (25) og Harald Aas (22) fra Nordland en integrert del av produksjonen til "Hver gang vi møtes" på Kjerringøy. Dette samarbeidet mellom TV2, Mastiff og UNG2024 har som mål å styrke ungdomssatsningen og kompetansebygging på settet til Nord-Norges største TV-produksjon.

Produsent Sverre Nordbø, kreativ leder i Mastiff Hege Vik Hansen, Joakim Nordvik, Emilie Victoria Hughes, Prosjektleder for UNG2024 Charlotte Nyheim Eriksen og Susanne Pettersen i Mastiff. Foto: Tine Hole/Bodø2024

Relevant erfaring 

Joakim startet på sin bachelor i prosjektledelse i kunst og kreativ næring ved Kristiania høsten 2022. Målet med studieretningen er å lære studentene å kunne lede arbeidet som gir fantastiske konsertopplevelser, gripende teaterforestillinger eller den neste store TV-serien. 

- På tre år har jeg jobbet på to store nasjonale og internasjonale film- og tv-produksjoner. Det å kunne jobbe to år på «Hver gang vi møtes» og være med på a-ha sin «True North»-produksjon har gitt meg en plass hvor jeg har kunne tilegnet meg et høyt nivå av erfaring, i Bodø. Når det gjelder studiene i Oslo har det å ha jobbet på disse produksjonene lært meg mye av det som er pensum. Kompetansen jeg har fått gjør derfor at jeg kan jobbe mye frilans uten å henge etter i skolesammenheng, sier Joakim Nordvik som også har hatt mye ansvar for Musikkfestuka og Frukt.

Nettverk i bransjen 

Det er nettopp denne kombinasjonen av praktisk erfaring og teoretisk kunnskap som gir Joakim en fordel i sin utdanning. Med støtte fra UNG2024 har han fått muligheten til å bygge et solid nettverk i bransjen, noe som gir ham en unik posisjon når han skal ut i arbeidslivet. 
 
- Det har vært veldig lærerikt, jeg har fått mye erfaring rundt slike produksjoner, samtidig har jeg fått mange kontakter i bransjen som kan være potensielle arbeidsgivere videre i min karriere. På begge produksjoner har jeg fått mye ros for mitt arbeid, det har motiverer meg enormt når tilbakemeldingene kommer fra selskaper som Aparent TV, Mastiff og a-ha sin egen tourmanager, sier Nordvik.

Joakim Nordvik på settet i 2022 sammen med Petter Dahle. Foto: Fredrik Stenbro/Bodø2024

Lokal kunnskap på sett

Hege Vik Hansen, kreativ leder i Mastiff, bekrefter verdien av å være en del av prosjektet og ha lokale ungdommer som på settet.

- Å ha unge talenter på settet til HGVM var en berikelse for Mastiff. Ung, positiv nysgjerrighet gav god energi for alle. I tillegg er det veldig fint å ha produksjonsassistenter med lokal kunnskap. Joakim koret blant annet på to opptredener og kunne bruke det lokale nettverket sitt til å tak i et lokalt kor fra Bodø, sier Hansen 

Satser på kompetanseheving 

Gjennom samarbeidet med Bodø2024 har Bodø Energi UNG2024 som et av sine satsingsområder. Formålet er å bidra til at Bodø og Nordland blir en attraktiv plass for de unge å bosette seg. Gjennom ulike prosjekter med UNG2024 skal Bodø Energi bidra til at ungdommen selv tar eierskap, føler mestring, bygger kompetanse og får erfaring på fagfelt de interesserer seg for, og som næringslivet i regionen vår har behov for i fremtiden. 
 
Erling Aalvik, leder for marked og kommunikasjon, peker også på viktigheten av å satse på de unge i regionen.

- Bodø er en by i stor utvikling. Men vi ser at utviklingen skjer for raskt når vi ser det i tråd med økning i folketallet. Det gjør at mangelen på kompetanse i næringslivet blir større. Vi mener derfor at det er svært viktig å satse på de unge i regionen vår slik at de trives, bygger kompetanse og ønsker å satse på en karriere i nord. Det at unge kan være en ressurs og bygge kompetanse på store produksjoner som Hver gang vi møtes mener vi er svært verdifullt.  

Joakim forteller om sine erfaringer på Energihuset foran ungdomsklubbene i Bodø. Foto: Kontrafei Media

Ingenting er umulig 

Charlotte Nyheim Eriksen, prosjektleder i UNG2024, deler sin innsikt om viktigheten av å gi unge mennesker muligheten til å delta i prosjekter som "Hver gang vi møtes".

- Når vi ser på satsingen på de unge i regionen vår, er det klart at vi ser det som en essensiell investering å gi dem muligheten til å delta i prosjekter som HGVM. Vi mener det er av avgjørende betydning å legge til rette for unge menneskers utvikling innenfor deres interesser og det de brenner for, sier prosjektlederen 

Nyheim forklarer videre sin overbevisning om verdien av å inkludere unge mennesker i TV-produksjoner.

- Når unge mennesker får sjansen til å være 'behind the scenes' i noen av Norges største produksjoner, fører det til en rekke positive ringvirkninger. De får en direkte involvering i produksjonen og får tildelt konkrete oppgaver som de må løse. Deltakelse i slike produksjoner gir unike muligheter for kompetanseheving, nettverksbygging i bransjen og, viktigst av alt, en forståelse av at ingenting er umulig, avslutter Charlotte Nyheim Eriksen.

Forrige
Forrige

UNG2024 lyser ut midler: - Nå kan du søke om 300.000 kroner

Neste
Neste

Fem millioner til Bodø2024-prosjekt: - Viktig å løfte frem historiene